Advertentie bedrijven moeten en zullen uw gegevens in handen krijgen


Verschillende advertentiebedrijven, een ervan heet uiteraard Google, hebben een manier bedacht om de Do-not-Track me optie in Safari te omzeilen. Hierdoor werden er toch cookies geplaatst bij de Safari surfers en kon men ongestoord doorgaan met het vergaren van gegevens van gebruikers. Google springt meteen van zijn beklaagdenbankje af om met zijn vinger in de lucht te roepen dat het allemaal wel mee zou vallen.

Het plaatsen van zo’n dergelijke cookie was nog best makkelijk te realiseren ook nog. Het werd door middel van een loophole en een automatisch verstuurd formulier alsnog geaccepteerd dat er een Third party cookie mocht worden geplaatst. Iets wat normaliter Safari tegen zou houden. Zo’n Third party cookie volgt je gaandeweg op het hele internet en zodoende krijgt men een beetje inzicht wat u zoal op de bank uitvreet als u eindelijk na een hard dag werken denkt even alleen te zijn.

Door de methode kon op 22 van de 100 populairste websites de cookie worden ge├»nstalleerd via de PC browser Safari. Via de iPhone/iPad kon men er een site bij optellen….23 van de 100 accepteerden de omzeiling en plaatste de cookie waar het moest zijn. Normaliter zou Safari bij de eerste mogelijkheid de cookie resoluut hebben geweigerd, maar doordat de advertentie bedrijven in een iframe een formulier plaatsten dat zichzelf automatisch submit, werd de zogenaamde loophole omzeilt, omdat deze dacht dat de gebruiker het formulier zelf verstuurde.

Google spingt meteen in een verdedigingsmodus en begint te roepen dat het allemaal niet de bedoeling was (hoor). De zoek(jouwgegevens)gigant wilde alleen maar kijken of de gebruiker wel ingelogd was in Google om zodoende te beslissen of de +1 knop onder de advertenties wel zichtbaar moesten blijven. Rachel Whetstone van Google geeft aan dat The wall Street Journal veel te voorbarig is geweest met hun stuk in de krant. Het zou om een bekende functionaliteit zijn gegaan en daaruit werden, kuch, geen persoonlijke gegevens verzameld.

Een woordvoerder van Vibrant Media maakt het geheel nog even af door de schuld maar bij Apple neer te leggen. Hij doet het omzeilen van de privacybeveiliging af als een workaround die er vooral op gericht is om Safari net zo te laten gedragen als alle andere browsers. Want meneer vindt dat hij het recht heeft om een privacybeveiliging te mogen omzeilen om zodoende mensen hun privacy te schenden. PrivacyGuru zal ook dit bedrijf in de toekomst eens onder de microscoop leggen. Want een woordvoerder met zo’n instelling, levert vaak wat meer op.

Update: Media Innovation Group en Gannett PointRoll hebben zich ook schuldig gemaakt aan deze praktijken.

Advertentie bedrijven moeten en zullen uw gegevens in handen krijgen
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Reacties zijn gesloten.