Tomtom in zee met verzekeraar…rijgedrag berekent premie

Als je denkt alles gehad te hebben….heeft Tomtom bedacht om eens in de huid te kruipen van een Big Brother figuur. Men is in zee gegaan met de Britse verzekeraar Motaquote om zodoende informatie te leveren over zijn polishouders wat betreft hun rijgedrag. Maar Tomtom schiet snel in de verdediging, want volgens TT is de keuze volledig vrij aan de polishouder of ze hier aan mee willen doen. Het kost ze zelfs nogal wat geld.

Motaquote geeft aan een speciale verzekering hiervoor in het leven te hebben geroepen, namelijk de Fair Pay car insurance. Wanneer men daarbij ook een TomTom Pro 3100 (a 300 pond) aanschaft, dan zal in de komende maanden hun poliskosten aangepast worden aan hun rijstijl. Het navigatiesysteem houdt namelijk het rijgedrag van de bestuurder goed in de gaten, slaat deze op en verstuurd deze richting de verzekeraar. Door middel van een puntensysteem wordt de nieuwe premie berekend.

Het apparaatje registreert de gereden kilometers, vreemde gedragingen achter het stuur, zoals een flink ruk of een plotselinge stop. Verder controleert deze ook of men overdag of in de nacht zijn rondjes maakt. Over te hard rijden wordt niet gepraat, maar dat doet PrivacyGuru wel even voor ze. Oftewel, wanneer men te hard rijdt en een ongeluk maakt dan………

TomTom haast zich om aan te geven dat het volledig voldoet aan de privacy wet- en regelgeving, temeer omdat de chauffeur er zelf voor kiest. Men wordt niet namens de verzekeraar verplicht om zich hier aan te houden. Uiteraard zal de verzekeraar wel alle moeite doen om mensen aan deze polis te helpen. In de UK wordt de premie voornamelijk bepaald door de postcode, voertuig gegevens, maar ook via de leeftijd van de bestuurder. Dit systeem zou socialer zijn richting de goede bestuurder. Over hoeveel korting er gegeven wordt is niet duidelijk en gezien de aanschaf van een TT Pro 3100 zal het wel jaren duren voordat er echt winst wordt gemaakt.

Om ziek van te worden
PrivacyGuru geeft aan redelijk ziek te worden van dit soort constructies. Natuurlijk is het allemaal wel op vrijwillige basis, maar het zou geen vrijwillige opgave moeten zijn om te kunnen beslissen over jouw eigen privacy. Ten alle tijden zouden dit soort “experimenten” verboden moeten worden, omdat er een hele hoop mensen die niets om privacy geven de indruk gaan wekken in de toekomst dat privacy niet meer zo’n issue is. Uiteraard worden dat soort berichten dan breder in de media gegooid, dan dat er ook mensen bestaan die wel degelijk wat om privacy geven.

Met dit soort experimenten probeert men de bevolking te brainwashen door aan te geven in het begin dat het allemaal wel meevalt. Zelfs compensaties liggen in het verschiet. Totdat verzekeraars ineens aangeven niet meer zonder deze data te kunnen. Mensen die voor hun privacy zijn staan ineens op, een discussie ontstaat en ineens is er “jurisprudentie” waarin toch wel wordt aangegeven dat dit soort data belangrijk genoeg is om een goed verzekeringsstelsel overeind te houden. Een rechter komt er aan te pas en zijn oordeel is duidelijk.

Origineel bericht is hier te vinden.

Tomtom in zee met verzekeraar…rijgedrag berekent premie
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Reacties zijn gesloten.