Welkom in het grote Facebook bubbel van de 21ste eeuw


En dan nu even een bericht op persoonlijk voet van PrivacyGuru himself over de beursgang van Facebook. Zoals we allemaal inmiddels ruimschoots uitgekotst over ons bordje kregen, is Facebook inmiddels rete commercieel gegaan door zichzelf te verkopen aan compleet nieuwe eigenaren. PrivacyGuru zal wat dieper op dit fenomeen ingaan en aantonen dat wat er nu gebeurt uitermate slecht is voor onze privacy. En niet alleen die van ons…maar ook die van onze kinderen en kleinkinderen.

Ga jij aandelen kopen, guru? Dat was toch wel de meest gestelde vraag van de afgelopen weken, want ja, wie wilt er nu geen geld verdienen? Nou, ik dus. Ik vertik het om mijn centen uit te geven aan een organisatie die groot is geworden door andermans privéleven in de verkoop te gooien. Zoals ik al vaker geopperd heb is het van cruciaal belang om per direct je Facebook account de prullenbak in te werpen. Want Facebook gebruikt al jouw info voor maar een ding. En dat is er rijk mee worden!! Meneer Zuckerberg en zijn FB vriendjes hebben een lange tijd alles in eigen beheer gelaten, maar sinds vandaag is de ellende begonnen. Facebook heeft niet een, twee of drie eigenaren waar we ons druk om moeten maken. Nee…Facebook heeft inmiddels miljoenen eigenaren en ze willen maar een ding…en dat is GELD!! Een aandeel van 38USD waarvan ze hopen dat deze eenzelfde waarde bereikt als Google of misschien wel Apple. Nou, ik zeg jullie….forget it!!

Facebook kwam van de grond als een online community voor Harvard studenten, maar al gauw werden meerdere universiteiten gekoppeld aan dit systeem. Maincore business was het liken van plaatjes welke uit de lokale databases van de universiteiten werden geplukt. Paar geile studentes naast elkaar en men kon stemmen wie de lekkerste was. We vervelen ons allemaal wel eens toch? Maar al snel kwamen de problemen om de hoek kijken. Het systeem zou niet veilig genoeg zijn en zelfs een aantal rechten schenden. Harvard sloot te boel af. Mark bedacht een andere strategie om de bekendheid van zijn site toch hoog en legitiem te houden. Hij gooide er wat legale plaatjes op en bedacht een comment-system waarmee mensen konden reageren op het betreffende plaatje. Hij nodigde wat klasgenootjes uit en het werd wederom een ware hit. De voorouder van het huidige systeem was geboren en al snel werd het een openbare community beschikbaar voor iedereen in de wereld waarin iedereen de dikste lol met elkaar had.

En met dat gezegd te hebben is de commercie van deze community begonnen. Grote bedrijven kregen lucht van dit concept en probeerden zich in te kopen in dat vreemde wereldje waarin iedereen maar wat graag wat van een ander wilt weten. Tenslotte is het geen taboe meer om te posten dat je op de plee zit, maar dat je geen pleepapier kan vinden om vervolgens een foto van je lege toiletrolstandaard online te plempen. Yahoo heeft op het punt gestaan om Facebook zelfs over te nemen, maar door eigen klungelig gedrag is die mondelinge deal afgeketst. Microsoft neemt zelfs in 2007 een 1.6% share op Facebook (met een waarde van 240 miljoen USD) waarbij het zelfs de rechten kreeg om internationale advertenties te plaatsen op Facebook. En zie daar..het kindje van onze voorouders is geboren.

Al snel zit er een booming business achter het hele Facebook. Het pleps schrijft zich massaal in op Facebook in de hoop wat te kunnen vinden aan schoolvriendjes waar Schoolbank de steken heeft laten vallen. Hyves wordt ineens een stuk minder interessant en iedereen verhuist naar het grote Facebook om daar hun hele hebben en houden op het internet te gooien. Gewoon, omdat het kan. Maar niemand snapt dat er zo langzamerhand een database wordt gecreëerd met de alledaagse dingen van maar liefst 900 miljoen leden. Voor de meesten hele normale dingen…maar voor geheime inlichtingendiensten een godvergeten paradijs. Het kwijl druipt op hun toetsenbord bij het lezen van dit soort informatie en wat boeit het…toetsenbord hebben ze toch niet meer nodig. Al die shit is namelijk al voor hun opgeschreven en opgeslagen. Waar ze vroeger 10000 geheime agenten voor nodig hadden, is er nu een systeem die het allemaal voor ze doet. En de potentiële verdachten doen het zelfs vrijwillig ook nog. Het moet niet gekker worden.

Maar dat wordt het wel. Facebook is sinds vandaag in handen gekomen van miljoenen verschillende eigenaren. En niet omdat ze dan stoer kunnen gaan doen bij die geile buurvrouw over dat ze een stukje eigenaar zijn van Facebook. Nee…it’s all about the money, baby. Keiharde euro/dollars bepalen nu wat er met Facebook gebeurt. De strijd om deze virtuele community is begonnen en er spelen nu hele andere belangen mee. De ads zullen om de oren vliegen en de need for feed, en in dit geval dus informatie, zal hoger en veeleisender worden. De privacy regels zullen steeds verder aangescherpt worden of zelfs de grens van het toelaatbare overschrijden. Wellicht met opzet om een wereldwijde discussie uit te lokken. En dat alles voor maar een ding. Het tevreden houden van je aandeelhouders.

En eerlijk is eerlijk. Het zijn leuke tijden nu voor de serieuze aandeelhouder. Facebook zal niet zomaar verdwijnen, dus enige waarborg in je centjes heb je voorlopig nog wel. Maar dat men hun geld verliest is opzeker wel de rit van de toekomst. Want vergeet nooit dat Facebook een technologiebedrijf is en als er iets zo veranderlijk is en tevens verraderlijk, is het de technologie en zijn bedrijven wel. Eens komt er een betere, fijnere, stabielere en zelfs meer gefocussed op privacy, community vrij waardoor ineens iedereen die kant op huppelt. Het bekende Hyves-Facebook marathon. Want de leden geven niks om die mooie aandelen. De meute volgt gewoonweg de meute. En dan sta je daar in je nette pak, sjorrend aan je stropdas van de paniekaanvallen een koffer vastklemmend met de o zo waardevolle Facebook aandeeltjes. Zeg niet dat PrivacyGuru je niet gewaarschuwd heeft. Sterker nog, ik geef je nog een schop na als het moet.

En ondanks dat voorkennis in het handelen van aandelen verboden is, geef ik u toch maar wat voorkennis weg. Dus niet doorvertellen…maaruh…verkoop die godvergeten boel nu het nog kan. Facebook is gebaseerd op lucht en een hoop fantasie van een halve mongool. Zijn eigen bedrijf op 100 miljard USD schatten en het grootste technologiebedrijf willen zijn van de wereld in een fucking dag. En iedereen trapt er gewoon volkomen in. Alle ervaren aandeelkneuzen stapten blind in een nieuwe luchtbel genaamd Facebook en zitten nu met een hartslag van 120 naar schermen te koekeloeren. Heren…stop die onzin…verkoop je meuk en richt je money en kennis op bedrijven die er daadwerkelijk toe doen. Redt je huwelijk en je hart…stap er gewoon uit. het is net zo simpel als toen je ze kocht, alleen verkoop je ze nu. Wat let je? Die mega winst waar iedereen op zit te wachten? Whahahahahahahahahaa…..(klikkerdeklik)

En mensen die geen aandelen hebben gekocht, maar wel een account hebben op Facebook waarop hun toiletrolstandaard geplempt zijn….verwijder je account nu het nog kan. Facebook zal steeds verder gaan in het vernietigen van uw privacy omdat dat simpelweg geld oplevert. Want hoe meer ze van u weten, hoe natter de adcompanies worden van al die gegevens. Ze geven geen donder om u. Ze geven om de bits en bytes die u neerplempt.

PrivacyGuru denkt zelfs dat Facebook voor het einde van 2012 onder de 10USD is gezakt. Ze lachen zich dood daaro. In tijden van crisis alsnog miljarden dollars naar je toe harken. Hoe dom is de mensheid eigenlijk? Facebook is allang dood beste mensen….en dat wist Zuckerberg allang. Er komen namelijk nieuwe communities aan (zoals Diaspora) die beter passen op uw privacy en die sneller, luchtiger en compacter zijn dan dat eeuwig slome Facebook netwerk. Maar ik snap het al…zolang uw 600 “vriendjes” (ik stel nogmaals de vraag: hoe dom is de mensheid eigenlijk?) op Facebook rondhangen, blijft u er ook. En wanneer hun gaan huppelen volgt u als een makke schaap de meute wel mee. Maar dan begint de ellende. Wat gebeurt er met mijn gegevens op Facebook, hoor ik u denken? Tja, die heeft u namelijk verkocht…..aan geldwolven!!!!!

Welkom in het grote Facebook bubbel van de 21ste eeuw
3 votes, 3.67 avg. rating (77% score)

Reacties zijn gesloten.